Refleksionsspørgsmål til dig og dit team: Planlægge og organisere
Side: 4/5
Refleksionsspørgsmål til dig og dit team
Her finder du en række spørgsmål, som alle har til hensigt at få dig (og måske også dit team) til at
reflektere over, hvordan I “planlægger og organiserer” i praksis.
Spørgsmålene er inddelt i to
forskellige typer: Individuel
refleksion og teamrefleksion.
1. Individuel refleksion:
Spørgsmålene i den første del henvender sig til dig selv. Når du har besvaret spørgsmålene, har du mulighed for at udfylde Praksisplanen, som hjælper dig med at konkretisere de næste skridt.
2. Teamrefleksion:
Teammedlemmernes individuelle refleksion bruges som afsæt til en fælles diskussion. Formålet her er at få endnu bedre indblik i hinandens praksis og at konkretisere, hvordan I på teamniveau kan samarbejde om at blive endnu bedre til at planlægge og organisere undervisningen.
Individuel refleksion
Vurdér dig selv på en skala 1-5, hvor 5 er bedst.
- Det er vigtigt “at planlægge og organisere” min undervisning
- Min planlægning og organisering af de enkelte lektioner er en støtte for både mig og mine elever
- Min planlægning og organisering af de mellemlange forløb er en støtte for både mig og mine elever
- Min planlægning og organisering i forbindelse med udarbejdelse af årsplanerne en støtte for både mig, mine elever og mit team
- Jeg har tilstrækkelig støtte fra mine kollegaer i planlægningsarbejdet
- Vi har et stærkt fælles sprog til at planlægge og organisere på skole- og teamniveau
- Jeg kunne have gavn af at anvende en planlægningsskabelon
Flere spørgsmål
- Hvad kendetegner en dårlig plan for dig?
- Hvad er en god plan for dig? Hvad skal den kunne?
- Har I fælles planlægning i teamet?
- Hvis ja: Hvad får I ud af det? Hvad får eleverne ud af det?
- Hvis nej: Hvad får I ud af det? Hvad får eleverne ud af det?
- Hvad har du brug for, hvis du skal blive til at planlægge og organisere undervisningen (hhv. den enkelte lektion, mellemlange forløb og årsplanen)
Til teamet
- Sammenlign jeres besvarelser af de individuelle refleksionsspørgsmål. Hvilke refleksioner giver jeres svarmønstre anledning til?
- Hvad fungerer godt I jeres samarbejde om at planlægge og organisere undervisningen?
- Hvordan kan I styrke arbejdet med at planlægge og organisere undervisningen endnu bedre i jeres team?
Beskrivelse:
Du har en helt særlig rolle som den ubetingede leder af klassen. Du er den, der sammen med eleverne,
skaber et godt klassemiljø og får klassen til at trives og lære. Din relationen til eleverne er
asymmetrisk af flere årsager: Du
er den voksne, der bestemmer og din relation til eleverne er en én-til-mange-relation.
Forskningen bekræfter gode relationers betydning for både elevernes trivsel og læringsudbytte.
Tidligere professor ved DPU Sven Erik Nordenbo udtaler i et interview, at han ligefrem er overrasket
over, hvor stor betydning
underviserens relationskompetence har:
Forfatter:
Kasper Myding
Udgivet:
26 Okt, 2020.
Opdateret:
23 Nov, 2020.
Om forfatter:
Her står der en helt masse om Kasper. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis felis quam, sodales a diam at, commodo ultricies justo. Phasellus convallis eleifend enim consequat commodo. Vivamus id lobortis odio. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae; Nunc nec magna mauris. Etiam vitae arcu suscipit, porta.
Ressourcer i dette forløb:
1:
Planlægningsmodellen - Tjekliste
›
2:
Planlægningsmodellen - Lang
›
3:
Planlægningsmodellen - Kort
›