Introtekst: Planlægge og organisere

Side: 1/5

”Intet andet kendetegn på god undervisning har stærkere indflydelse på en vellykket læring for eleverne end en klar strukturering af undervisningen.”

- Hilbert Meyer [2]

Hvor detaljeret skal planen være?

Der findes mange former for planer: Lektionsplaner, dagsplaner, ugeplaner, månedsplaner, årsplaner, etc. De fleste lærere er forpligtede til at lave både ugeplaner og årsplaner, men det kan være forskelligt hvilket detaljeringsniveau, den enkelte lærer arbejder på.

Artiklen forsætter under billedet
Illustrerende billede til artikel

Hvad siger lærerne og forskerne?

Både lærere og forskere er enige om vigtigheden af en god plan. Den tyske didaktiker Hilbert Meyer, fremhæver også vigtigheden af en god plan.

Den gør, at eleverne:

  • Forstår hensigten med undervisningen.
  • Oplever, at der er en rød tråd i undervisningens indhold.
  • Forstår det faglige og sociale indhold.
  • Føler sig trygge og kan overholde de regler og aftaler, der er lavet.
  • Undlader at forstyrre hinanden.

Hvordan gør man så i praksis?

Planlægning skal gerne være en god investering. Noget som kommer flerfoldigt tilbage, fordi du har gjort dig overvejelser, som sætter dig i stand til at handle mere velovervejet, frit og fleksibelt i selve undervisningssituationen.

Der findes ikke et facit på, hvordan en plan skal udarbejdes. Vores erfaringer peger dog i retning af, at det kan være en hjælp at have en skabelon at støtte sig til. Det skaber refleksion og giver træning i at finde ens egen måde at planlægge undervisning på.

Artiklen forsætter under billedet
Illustrerende billede til artikel

Tjek din plan med Kompetencehjulet

Du kan bruge Kompetencehjulet til at kvalitetssikre en plan, du allerede har lavet.

Illustrerende billede til artikel

Klik på billedet for at forstørre det

Planlægningsmodellen - de seks faktorer i en god plan

Vores planlægningsmodel tager udgangspunkt i Hilde Hiim og Else Hippes udgave af den didaktiske relationsmodel [2]. Planlægningsmodellen er ligeledes relationel, fordi den rummer seks forskellige områder, som er gensidigt forbundne med hinanden.

Områderne er:

  • Eleverne
  • Rammerne
  • Formålene og målene
  • Indholdet
  • Læreprocessen
  • Evaluering og feedback
grøn streg
[1] Hilbert Meyer, Hvad er god undervisning, side 30-34, Hans Reitzels Forlag, 2005. [2] Hilde Hiim og Else Hippe, Læring gennem oplevelse, forståelse og handling, Gyldendals lærerbibliotek, 2001

Beskrivelse:

Du har en helt særlig rolle som den ubetingede leder af klassen. Du er den, der sammen med eleverne, skaber et godt klassemiljø og får klassen til at trives og lære. Din relationen til eleverne er asymmetrisk af flere årsager: Du er den voksne, der bestemmer og din relation til eleverne er en én-til-mange-relation.

Forskningen bekræfter gode relationers betydning for både elevernes trivsel og læringsudbytte. Tidligere professor ved DPU Sven Erik Nordenbo udtaler i et interview, at han ligefrem er overrasket over, hvor stor betydning underviserens relationskompetence har:

Forfatter:

 Kasper Myding

Udgivet:

 26 Okt, 2020.

Opdateret:

 23 Nov, 2020.

Forfatter

Om forfatter:

Her står der en helt masse om Kasper. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis felis quam, sodales a diam at, commodo ultricies justo. Phasellus convallis eleifend enim consequat commodo. Vivamus id lobortis odio. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae; Nunc nec magna mauris. Etiam vitae arcu suscipit, porta.

Ressourcer i dette forløb:

1:

 Konkrete tips til hver lærerrolle

 ›

2:

 Konkrete tips til skarpe spørgsmål

 ›

3:

 Seks konkrete tilgange

 ›

Gem som favorit

Send os din feedback

Tlf: 34234354

Email: info@nordicschools.com

Esthersvej 14
2900 Hellerup