Foto:

DesignGuide:

Billeder er et bærende element i et hjemmeside's fortælling. Her skabes en øjeblikkelig genkendelighed og en fortrolighed hos brugeren. Hvert enkelt virksomhed har design-kriterier for hvilke billeder, der må ende i deres materiale.
Om der er tale om specifikke farve kombinationer, cropping eller placering af billedet, afviger alle brands fra hinanden på hver deres karakteristiske måde.

Derfor er det vigtigt at have en designguide. Sammenhængen i et designguide og et vellykket web-design er en fryd for øjnene.

Billede-kategorier:

  • Splash
  • Kampagne
  • Produkt
  • SoME
  • Portræt af medarbejdere
  • Portræt af virksomhed

Overvejelser i foto-stil:

Når en design-guide skal planlægges, skal der bestemmes en stil.
En hybrid-stil, hvor man inkorporerer grafiske elementer kan gøres på ligeså mange måder, som der findes stil-arter. Alt fra tankebobler til surrealistiske elemente, der overlapper ens emne. Så længe det skaber genkendelighed.
Her kan man benytte alle tricks - perspektiv, komposition, color-overlay, farve-tema, høj kontrast, lang eksponering osv…

Tekniske overvejelser:

I forbindelse med vores foto-opgaver, understreges vigtigheden i at arbejde med RAW. Øvelsen gik ud på at tage billeder af forskellige locations, og præsenterer dem bedst muligt.
Som værktøj har vi et kamera og Adobe Camera Raw og Photoshop

  •  JPEG:
    • Joint Photographic Experts Group.
      Mest anvendte billedeformat, som taget en stor bid af billede i sin komprimering.
  •  HEIC / HEIF:
    • High Eficiency Image Coding/File.
      Apple svar på et bedre fil fomat end JPEG. Denne fylder mindre end JPEG, uden at slå ligeså hårdt på kvaliteten, fordi komprimeringen er bedre.
  •  PNG:
    • Portable Network Graphics.
      Skabt i open-source, som modsvar på GIF'en, som kræver licens. Denne bruges til vise grafiske elementer og tekst, men gør stadig brug af bitmap.
  •  GIF:
    • Graphics Interchange Format.
      Et lille animations-format, som komprimerer billeder groft i bitmap og 256 farver.
  •  RAW:
    • RAW er et begreb, som påpeger at billede er i sin rå kvalitet.
      Her har vi en kæmpe frihed i efterredigeringen af billede, og kan med små rettelser i lys og skygger genvinde mange detaljer fra original-billede.
      RAW-Filen er tilegnet Adobe Raw, men der findes massevis af ukomprimeret fil-formater.

Kameraets funktioner:

  •  Blænde:
    • Oftest bruges blænden til at styrre fokuspunktet.
      Men grundlæggende styrer blænden, hvor meget lys linsen optager, når kameraet tager et billede. Ved portræt billeder kan man bruge en høj blænde til at sløre baggrunden. Ved landskab og eks. facade billeder bør man bruge en lav blænde for at få alle detaljerne med.
      Her skal man dog gøre op for lyset ved at bruge de andre værktøjer.
  •  Lukketid:
    • I det et billede bliver taget, klapper linsen i. Med lukkertid kan vi kontrollerer hvor lang tid linsen er åben.
      Dette kan bruges i rigtig mange kombinationer, da lukkertiden indstilles efter andel af sekunder.
      Den hurtigste lukkertid kender alle fra stillestående billeder af vandfald, hvor hver dråbe kan tælles.
      En lang lukkertid, kan lyse natten op, som var det dag eller give bil lygter slør-haler i mørket.
  •  ISO:
    • Her er der tale om sensorens lys-følsomhed, noget omkring hvordan sub-pixels renderer lys. Denne påvirker også eksponeringen i billedet, men primært giver den gryn i billedet.
      Ved sportsbilleder kan en høj ISO hjælpe en på vej, til at få den rigtige lukketid uden at miste den korrekte eksponering.
      En lav iso er oplagt i kombination med en lang lukketid, photoshoots eller en lav blænde, da billeder bliver knivskarpt og ikke er i mangel på lys.

Praktiske overvejelser:

  •  Placering:
    • Som fotograf skal man være i bevægelse, og prøve alle vinkler og perspektiver af. Helt ned ved jorden, og så højt man kan komme. Fantasien sætter grænsen.
      I sine overvejelser skal man faktorer solen, skygger, vind, eksisterende lysopsætning m.m. i henhold til de tre ovenstående indstillinger og de begrænsninger kameraet sætter.
  •  Baggrund:
    • Placering af ens objekt skal overvejes.
      Portræt billeder tages ofte med en ensfarvet baggrund, da en forstyrrende baggrund sjældent gavner.
      De kan være forstyrrende i sig selv, grimme, rodede eller skære "lemmer" af ens subjekt. Er det derimod en æstetisk flot og meget sigende lokation, kan det gavne meget.
  •  Baggrund:
    • Placering af ens objekt skal overvejes.
      Portræt billeder tages ofte med en ensfarvet baggrund, da en forstyrrende baggrund sjældent gavner.
      De kan være forstyrrende i sig selv, grimme, rodede eller skære "lemmer" af ens subjekt. Er det derimod en æstetisk flot og meget sigende lokation, kan det gavne at seerens blik vandre omkring.
  •  Tjek-liste:
    • Undgå et dødt batteri, et glemt hukommelseskort eller lignende med en tjekliste.
      Gennemgå den inden afgang og test udstyret. Ellers bliver der ingen film.

Rettigheder:

Før man kan bruge billederne på ens site, kræver det at man har rettighederne til dem.
Skal man bruge andres billederne skal man ligeledes have købt en licens, eller have en aftale på plads.

1 / 6
lorte-error
Facade
2 / 6
lorte-error
Portræt af Atoosa
3 / 6
lorte-error
Produkter
4 / 6
lorte-error
Miljø
5 / 6
lorte-error
Miljø
6 / 6
lorte-error
Miljø

Video:

TV Journalistik:

Vi har arbejdet meget med leveringen af nyheder i vores content del.
Opbygningen som beskrives med diverse principper, som jeg her vil gennemgå.

  •  Nyhedstrekanten:
    • Vi har arbejdet meget med leveringen af nyheder i vores content del. Opbygningen som beskrives med diverse principper, som jeg her vil gennemgå.
  •  Dramatrekanten:
    • High Eficiency Image Coding/File.
      Konflikter, uheld og lignende går under dramatrekanten, da vi her spiller på dramaet i situationen.
      Hvem har gjort hvad, mod hvem, hvilken baggrund er der for hændelsen osv osv. Her er detaljerne det vigtigste i historien.
  •  Det Gyldne snit:
    • Komposotitionsprincippet benyttes også stærkt i interviews. Placeringen af personen foran kameraet, skal foregå i henhold til det gyldne snit. Interview'eren står helt til venstre for kameraet, og skaber et blikfang, som giver en dybde i billedet.
  •  Billedets tre dimensioner:
    • Graphics Interchange Format.
      Gennem illusioner og kameratricks, kan vi skabe den tredje dimension hos seeren. Derved træder billedet ud af skærmen. Forgrund, mellemgrund og baggrund er tydelige her.
  •  Billedets balance::
    • Harmonien i billedet skabes ved placeringen af ens motiver.
      Et lille og et stort motiv i hvert side af skærmen, skaber dynamik og fremhæver begge motivers egenskaber. Flytter man et motiv lidt til venstre eller højre for midteraksen, fremfor midtfor, kan man ligeledes gøre det mere naturligt.

5-skuds-reglen:

Film-teknik som aktiverer klipningen.
Her ser man en aktivitet fra flere vinkler, og oplever den mere intenst og nærværende.

  •  Closeup af hænderne:
    • Vi kommer tæt på. Vi ser detaljerne i arbejdet, og seeren bliver engageret.
  •  Closeup af ansigt:
    • Her præsenteres vi for personen bag hænderne i nært billede af deres koncentration.
  •  Det brede skud:
    • Hvilket miljø er vi i?
      Her får seeren mange informationer om miljø, karakter, kontekst, stemning og meget mere.
  •  Over skulderen:
    • Her kombineres de tre ovenstående i et POV-skud over skulderen.
      Man får fokus på arbejdet igen fra skaberen selv. Seeren trækkes ind i arbejdet.
  •  Alternativet:
    • Den skæve vinkel, hvor kreativiteten kan udfolde sig.
      Alt afhængig af lokation og sted, kan der være en oplagt mulighed.

Pilot-video

Vores første video opgave bestod i at lave et video-interview omkring en given passion. Arthur's ven, David Wickmann trådte hurtigt til med sin guitar. Uden meget skriftlig planlægning kastede vi os ud i det, vi sidder hos Arthur med de lamper vi kunne finde pegende i diverse retninger, mikrofonen er sat til mixeren og vi kan gå i gang. Vi stiller vores indledende spørgsmål, som David giver meget meget lange svar på, derfor blev det en relativt kortfattet video om hans kærlighed til musik. Klippet i Adobe Premiere, mens lyden er renset i Adobe Audition. Se videoen nedenfor.